Πέμπτη 17 Ιουλίου 2014

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΠΕΡΙΟΔΙΕΣ

 Όπως όλοι γνωρίζουμε οι περιοδείες αποτελούν βασικό στοιχείο της μυητικής διαδικασίας. Τόσο στο βαθμό του μαθητού όσο και σε αυτόν του εταίρου, συμβολίζουν τη χρονική διάρκεια της εκπαίδευσης για το διαφωτισμό του εσωτερικού μας κόσμου. Μέσα από τις τρεις περιοδείες στο βαθμό του μαθητού μαθαίνουμε για την ανθρώπινη ύπαρξη, τις δυσκολίες και τα εμπόδια που πρόκειται να συναντήσουμε, τα οποία υποχωρούν με την ηθική ενέργεια που αποκτούμε και εφόσον επιμένουμε να βαδίζουμε στον δρόμο της αρετής. Εάν λοιπόν ο βαθμός του μαθητού μας διδάσκει τα πρώτα βήματα του ανθρώπου κατά την νηπιακή του ηλικία, τότε σαν φυσική συνέχεια μέσα από το βαθμού του εταίρου και τις πέντε περιοδείες του, καλούμαστε να αναπτύξουμε τις ψυχικές και διανοητικές μας δυνάμεις για να περάσουμε από το στάδιο του συλλαβισμού σε αυτό της γραφής και ανάγνωσης. Για την πραγματοποίηση της ανάπτυξης των δυνατοτήτων μας, κατά τη διάρκεια των πέντε περιοδειών χρησιμοποιούμε τα ανάλογα εργαλεία, σε συνδυασμό με τη γνώση των επιστημών και τεχνών που αποτελούν τα εμβλήματα του βαθμού του εταίρου.   
        Κατά την μύησή μας στο δεύτερο βαθμό, μας γνωστοποιούνται οι πέντε αισθήσεις οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί, οι ελευθερίες τέχνες και τα ονόματα τεσσάρων σοφών τις αρχαιότητας. Όλα τοποθετημένα σε συμβολικά σημεία του ναού, Δύση – Μεσημβρία – Ανατολή και Βορρά αντίστοιχα, με το Φωτοβόλο Αστέρα πάνω από το θρόνο του Σ, έτσι ώστε να αποκτήσουν την ανάλογη συμβολική τους δύναμη, η οποία συνδυαζόμενη με τα αντίστοιχα εργαλεία θα μας βοηθήσουν στην κατανόηση των πέντε περιοδειών του εταίρου.   
        Αν σκεφτούμε ότι ο Τ Ν εκτός από μια μικρογραφική αναπαράσταση του σύμπαντος είναι και μια αναπαράσταση ανθρώπου ξαπλωμένου ανάσκελα, τότε μπορούμε να κατανοήσουμε τη σημασία των αντίστοιχων σημείων, αλλά και τον λόγο για τον οποίο γίνονται οι περιοδείες μέσα από αυτά. Έτσι θα μπορούσαμε να πούμε ότι στη Δύση έχουμε τη γέννηση του πνευματικού ανθρώπινου οργανισμού, στο Βορρά τη Διάνοια του ανθρώπου που αποτελεί το μέσο με το οποίο η ψυχή μας που βρίσκεται στη Μεσημβρία αρχίζει να αποκτά μία εικόνα του εξωτερικού κόσμου, με αποτέλεσμα την πνευματική μας αναβάθμιση που συναντούμε στην Ανατολή.     

        Κατά την εκτέλεση της πρώτης περιοδείας από τη μεσημβρία, οι πέντε αισθήσεις αποτελούν τις ψυχικές μας δυνάμεις, οι οποίες συμβάλουν στην ανάπτυξή μας από τη νηπιακή ηλικία του μαθητού στην ανδρική ηλικία του εταίρου. Με τα εργαλεία που μας παρέχονται στην περιοδεία αυτή, καλούμαστε να τις κατεργαστούμε κατάλληλα προκειμένου να ανοικοδομήσουμε τον πνευματικό μας ναό. 
Με την σφύρα και τη σμίλη πρέπει να μετατρέψουμε τον ακατέργαστο όγκο σε έναν τέλειο κυβικό λίθο. Για να διορθώσουμε τα ελαττώματά μας παίρνουμε τις σοφές αποφάσεις με τη βοήθεια της σμίλης, για να της επεξεργαστούμε με την δραστική ενέργεια της σφύρας.   

        Αφού λοιπόν έχουμε κατασκευάσει τον κυβικό λίθο με την πρώτη περιοδεία, καλούμαστε τώρα να μάθουμε τον τρόπο με τον οποίο θα σχεδιάσουμε το κτίσιμο του πνευματικού μας ναού. Για αυτό λοιπόν στην Δεύτερη περιοδεία η οποία ξεκινά από τον Βορρά, μαθαίνουμε για την επίδραση της αρχιτεκτονικής, μέσα στο τεκτονικό μας έργο με τους τρεις ρυθμούς που μας δίνονται, προκειμένου να ξεκινήσουμε την ανάπτυξη των διανοητικών μας δυνάμεων. Θα μπορούσαμε να το δούμε σαν φυσιολογική συνέχεια την προηγούμενης περιοδείας, και να σκεφτούμε ότι εφόσον έχουμε τα πνευματικά υλικά, καλούμαστε να τα δομήσουμε με την Σοφία την Ισχύ και το Κάλλος, οι οποίες  αντιστοιχούν στους τρεις αρχιτεκτονικούς ρυθμούς Ιωνικό, Δωρικό και Κορινθιακό, προκειμένου με το τεκτονικό μας έργο να βοηθήσουμε την κοινωνία των ανθρώπων. Έτσι σαν πιο ιδανικά εργαλεία σε αυτό μας το έργο δεν θα μπορούσαν να είναι αλλά από τον Κανόνα και το Διαβήτη, τα οποία μπορούν με ακρίβεια να χαράζουν ευθείες και κύκλους. Και ενώ ο κανόνας αποτελεί το έμβλημα του ηθικού νόμου και άκαμπτου δικαίου, ο οποίος δεν μας επιτρέπει να εκτραπούμε, ο Διαβήτης με τον κύκλο που χαράζει οριοθετεί έναν περιορισμένο χώρο, του οποίου η ακτίνα είναι σχετική με το άνοιγμα των σκελών του. Έτσι έχουμε μία συμφιλίωση του απόλυτου με του σχετικού. 

        Στην προσπάθειά μας να ανοικοδομήσουμε το πνευματικό μας Ναό, έχουμε την ανάγκη να εξοπλιστούμε με τις τέχνες εκείνες οι οποίες θα μας διδάξουν το πώς θα αναπτύξουμε την ανθρώπινη διανόηση. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την Τρίτη περιοδεία η οποία αναφέρεται στη σπουδή έχοντας σαν εργαλεία το μοχλό και τον κανόνα, και σε συνδυασμό τις Ελευθερίες τέχνες, μας βοηθά στην ανάπτυξη των ψυχικών μας δυνάμεων. 
Γραμματική, Ρητορική και Λογική, προκειμένου να διατυπώνουμε σωστά το λόγο μας, να ενισχύσουμε την ευφράδεια μας έτσι ώστε να εφιστούμε την προσοχή των ακροατών μας, αποκτώντας ο λόγος μας ορθότητα και ειρμό. Αριθμητική, Γεωμετρία και Αστρονομία, για να ελέγχουμε ποσοτικά και ποιοτικά τα φυσικά αντικείμενα και να μετράμε τις αποστάσεις του ορατού σύμπαντος, τις θέσεις των ουράνιων σωμάτων και την επίδρασή τους προς τη Γη. Τέλος η μουσική με την τέχνη των ήχων μπορεί να μας οδηγήσει στην έννοια της αρμονίας, απαραίτητη για τον πνευματικό μας Ναό. Τα δε εργαλεία του μοχλού και του κανόνα δηλώνουν την άκαμπτη θέληση που εφαρμόζεται ευφυώς και η οποία γίνεται ακατανίκητη όταν τεθεί στην υπηρεσία του απόλυτου δικαίου του κανόνος. 

        Κατά την τέταρτη περιοδεία μαθαίνουμε το πώς θα εφαρμόζουμε την γνώση που αποκτήσαμε στις προηγούμενες περιοδείες, έχοντας ως εργαλεία τον κανόνα και τη στάθμη ενώ παράλληλα μας γνωστοποιούνται τα ονόματα των αρχαίων σοφών Σόλων Σωκράτη, Λυκούργου και Πυθαγόρα, οι οποίοι σπουδάζοντας τη φύση και γνωρίζοντας τους νόμους της, μεταβίβασαν με το έργο τους τη γνώση για την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Μέσω των εργαλείων της περιοδείας αυτής μας αποκαλύπτεται η γνώση των νόμων της φύσεως. Ο κανόνας μας διδάσκει να είμαστε δίκαιοι και επιεικείς απέναντι στους ομοίους μας, ενώ η στάθμη την ισότητα των καθηκόντων και δικαιωμάτων μας στην ανθρώπινη κοινωνία.       

        Τελειώνοντας με την πέμπτη περιοδεία, ο ΕΤΑΊΡΟΣ απαλλαγμένος πλέον από εργαλεία και ατενίζοντας τον Φωτοβόλο Αστέρα ο οποίος αποτελεί το έμβλημα της δυνάμεως και θελήσεως, δοξάζει την εργασία, η οποία τον βοήθησε να ολοκληρώσει τον πνευματικό του Ναό, και καλείται να γίνει αφ’ εαυτού πρόδρομος της προαγωγής του ανθρώπινου πνεύματος, δημιουργός μιας υπέρτατης πνευματικής ζωής, μια φλογερή εστία και πηγή θερμότητας και φωτός. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου